Loading...

Hoe vind je een baan nadat je jouw passie helder hebt?

Ok, je hebt je passie helder. Maar hoe vind je nu dé baan waar jij met jouw passie aan de slag kunt??

Zie hier het interview dat ik heb gehouden met Remi Mewiss van Stralend Solliciteren waarin hij een paar zeer bruikbare en praktische tips geeft!

Wil je de highlights nalezen? Check dan hier

  1. Zorg dat je ‘top of mind’ wordt

De vacatures die openbaar staan, zijn maar een 1/4 van de functies die daadwerkelijk in een bedrijf beschikbaar zijn. Al die andere functies die er dus zijn, worden op andere manieren ingevuld. Vaak wordt er eerst intern gevraagd of iemand nog iemand kent om de functie die vrij komt in te vullen. Zorg dat je dus mensen kent die in het bedrijf werken waar jij wil werken.

  1. Zie elk contact als waardevol

 Ga actief in gesprek met mensen. Vertel zoveel mogelijk wat jouw passie is en waar jij graag terecht wilt komen. Zorg dat iedereen in jouw omgeving het weet. Veel mensen hebben namelijk geen of een oud beeld van je. Hoe helderder en hoe specifieker jij kunt zeggen waar je naar op zoek bent, hoe beter ze jou kunnen helpen. Wees zo concreet mogelijk.

  1. Bedenk een creatieve ‘Call to Action’

Zoek een creatieve manier waardoor mensen jou gaan helpen in jouw zoektocht. Verzin een leuke beloning op het moment dat ze iets voor je gevonden hebben.
Een andere manier is om sommige bemiddelaars op social media te benaderen met de vraag of ze iets voor jou willen delen (bijv. Rob Mes op Linked In; een gepensioneerd die een gigantisch netwerk heeft opgebouwd en zichzelf beschikbaar heeft gesteld om werkgever en werknemer met elkaar te laten verbinden)

  1. Laat jezelf fysiek zien

Blijf niet hangen in de digitale wereld. Mensen willen je live zien. Op die manier kun je ook het beste de energie van jouw passie overbrengen. Ga dus naar relevante beurzen of andere bijeenkomsten. Misschien kunnen mensen je daar wel weer doorverwijzen.

  1. Wees nooit ‘needy’

Zorg dat je altijd meer brengt dan haalt. Luister goed naar de ander en lever waarde voor die persoon.

  1. Maak een goed Linked in profiel

Wat een goed profiel is, zijn de meningen over verdeeld. Maar begin bij de basis:

  • Een stralende profielfoto: open glimlach, juiste kleding, rustige achtergrond (Kijk bij mensen die een succesvol profiel hebben, wat zij daar hebben staan)
  • Duidelijke headline/functietitel en samenvatting van jezelf (Goed invullen, volledig met contactgegevens)
  • Zorg dat jou profiel van begin tot eind expertise uitstraalt en gespecificeerd is (Het moet uitstralen dat jij de expert bent)
  • Maak zo concreet mogelijk wat jouw passie is en breng dat over in je verhaal
  • Zorg voor een online strategie zodat je profiel meer is dan een visitekaartje en je ook echt zichtbaar wordt (door regelmatig plaatsen van updates en effectief netwerken)
  1. Leg het bedrijf in de watten

Voor sommige vacatures komen 300-500 aanmeldingen voor binnen. Daar gaan ze niet voor alle aanmeldingen het cv en de brief van A-Z van lezen. De eerste screening gebeurt op het cv; heeft iemand de skills in huis om de functie te vervullen. Hierna wordt er naar de brief gekeken. Is iemand echt gemotiveerd om hier te komen werken?

Tip voor je cv: Zorg ervoor dat je je in 5-6 sec als vak expert presenteert, zodat je blijft hangen in het hoofd van degene die de selectie maakt.

Tip voor je brief (goudentip!): Leg het bedrijf in de watten, zo snel mogelijk. 1e alinea is een korte beschrijving hoe je bij de vacature bent gekomen en dat het je aanspreekt. In je 2e alinea begin je met de titel van het bedrijf en leg je ze in de watten. Ga vertellen over wat ze hebben bereikt, gedaan, dat je ze bewondert. Laat merken dat je deze informatie kent, want dit geeft de lezer gelijk het gevoel dat jij het bedrijf begrijpt. Dat jij tegen hem/haar praat. Dat gevoel blijft namelijk hangen en zorgt ervoor dat ze de brief verder gaan lezen. Elke brief die je dus schrijft is uniek en moet gekleurd zijn door de onderneming zelf.

  1. Het doel van de brief is niet om een baan te scoren

Het doel van de brief is om op gesprek te mogen komen. De diepe motivatie die jij binnen in je hebt, dié wil je overbrengen in de brief zodat zij een reden hebben om jou op gesprek uit te nodigen. Dan wanneer je op gesprek mag komen, je presentatie, de indruk die je achter laat etc, al die elementen bij elkaar (cv, brief, gesprek) dát zal de doorslag geven of je de baan krijgt of niet.

  1. Focus op non-verbale communicatie

Als je kijkt naar onderzoeken die gedaan zijn, is het zo dat de woorden die je gebruikt in het gesprek, maar een klein deel zijn van de algehele communicatie tijdens zo’n gesprek. Namelijk maar 3%. Dus focus je vooral op die andere 97% in je voorbereiding; de non-verbale communicatie. Denk hierbij aan stemgebruik, variatie in je stem, gebruik van rust, enthousiasme, etc. Dit is allemaal uit te drukken met je stem, dus probeer voordat je het gesprek hebt hier in te oefenen met de mensen om je heen.

  1. Ga het gesprek in alsof je de baan al hebt

Klinkt heel simpel, maar ga het gesprek in alsof je de baan al hebt. Laat dit goed tot je doordringen. Die gedachte, houd die vast en neem die bijvoorbeeld mee op het moment dat je aan het wachten bent totdat je aan de beurt bent, of al in de ochtend als je je bed uitstapt. Als je dat meeneemt naar je gesprek en in je non-verbale communicatie, dan zorg dat er automatisch voor dat je zelfvertrouwen gaat uitstralen.

Wil je meer weten over Remi en hoe hij je kan helpen?

Je kunt zijn e-book ‘Stralend Solliciteren in 6 stappen’ GRATIS downloaden op www.stralendsolliciteren.nl of geef je sollicitatiebrief, cv en sollicitatiegesprek direct een boost met de SollicitatieBOOSTER!


Heb jij ook nog interessante tips om te delen? Zet ze hieronder

p.s. Vond je dit al handige tips? Spread the word en deel het met jouw netwerk! Er zijn waarschijnlijk mensen die dit onwijs gaan waarderen.

2018-06-03T13:23:28+00:00

Leave A Comment